RAPPORTERINGSPROCESSEN


Rapportera alltid i första hand om dina iakttagelser i den interna rapporteringskanalen i den organisation där den misstänkta överträdelsen har skett. På så sätt tryggar du din rätt till lagenligt skydd.
 

Enligt lagen ska man kunna rapportera skriftligt eller muntligt, men det kan också hända att det gjorts möjligt att rapportera på båda sätten. Rapporter kan tas emot till exempel per post, på en webbplats eller per telefon, men under förutsättning att konfidentialiteten för den rapporterande personens identitet tryggas. 

Efter att den rapporterande personen har lämnat in en rapport ska han eller hon få ett mottagningsmeddelande om sin rapport inom sju (7) dygn. Därefter inleds den egentliga behandlingen av rapporten.  

Lagen förutsätter att endast personer som organisationen utsett separat har rätt att behandla rapporterna. Behandlingen av rapporterna ska vara opartisk och oberoende. Syftet med behandlingen av rapporterna är att utreda om rapporten är riktig och korrekt. I detta skede kan det hända att man kontaktar den rapporterande personen , intervjuar andra personer och samlar in material från olika informationskällor, varefter man drar slutsatser om en överträdelse har skett och hur man ingriper i den. Den rapporterande personen ska senast inom tre (3) månader få information om vilka åtgärder som har vidtagits eller planeras att vidtas på basis av rapporten.