ANDRA RAPPORTERINGSSÄTT

 

I visselblåsarlagstiftningen beaktas även andra rapporteringsmetoder. Andra rapporteringssätt är till exempel att lämna en rapport till justitiekanslersämbetets externa rapporteringskanal eller till en rapporteringskanal till ett behörigt EU-organ eller en behörig inrättning. 
 

Justitiekanslersämbetets centraliserade externa rapporteringskanal

Justitiekanslersämbetet agerar som en centraliserad extern rapporteringskanal. En rapport om missbruk kan lämnas till justitiekanslersämbetets centraliserade externa rapporteringskanal, om de allmänna förutsättningarna i visselblåsarlagen uppfylls och dessutom: 

  • den rapporterande personen inte har möjlighet att rapportera via en intern rapporteringskanal 
  • den rapporterande personen har grundad anledning att tro att en intern rapport inte har lett till några åtgärder inom tidsfristen eller att det inte är möjligt att effektivt ingripa i överträdelsen på basis av rapporten eller 
  • den rapporterande personen har grundad anledning att tro att hen riskerar att utsättas för repressalier på grund av rapporten.

Justitiekanslersämbetet vidarebefordrar rapporten till den behöriga myndigheten och utreder inte själv rapporterna. Behörig myndighet är den myndighet som enligt lag har till uppgift att utöva tillsyn i fråga om oegentligheter och handlägga rapporter som gäller sådana. Läs mer om ämnet på justitiekanslersämbetets webbplats.

Övriga rapporteringskanaler 

Visselblåsarlagen kompletterar övrig gällande lagstiftning i fråga om olika myndigheters rapporteringskanaler och behandling av rapporter, till exempel Finansinspektionens eller centralen för utredning av penningtvätts rapporteringskanaler. Detta innebär att om det finns särskilda bestämmelser någon annanstans i lag om rapportering direkt via en myndighets rapporteringskanal, kan man rapportera till en sådan kanal utan att först göra anmälan till den egna organisationens interna rapporteringskanal.  

Rapporten kan också lämnas direkt till behöriga EU-organ eller inrättningar om överträdelser som omfattas av visselblåsardirektivets tillämpningsområde. Kommissionen och vissa av unionens organ och inrättningar, såsom Europeiska byrån för bedrägeribekämpning (Olaf), Europeiska sjösäkerhetsbyrån (Emsa), Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (Easa), Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) och Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA), använder sig av rapporteringskanaler genom vilka de tar emot rapporter om överträdelser som omfattas av tillämpningsområdet. 

Offentliggörande av information 

I regel kommer offentliggörandet av information i fråga endast i sällsynta och exceptionella situationer med tanke på tillämpningen av visselblåsarlagen.

Det är möjligt att offentliggöra information om överträdelser om

  • den rapporterande personen i enlighet med lagen har lämnat en rapport till justitiekanslersämbetets centraliserade rapporteringskanal eller till den behöriga myndigheten och den rapporterande personen har grundad anledning att tro att den behöriga myndigheten inte har börjat utreda rapportens riktighet inom den lagstadgade tidsfristen,  
  • den rapporterande personen har grundad anledning att tro att överträdelsen kan medföra omedelbar och uppenbar fara för ett allmänt intresse eller om rapporteringen till myndigheten kan medföra fara för att den rapporterande personen blir föremål för repressalier,
  • den rapporterande personen har grundad anledning att tro att den behöriga myndigheten är delaktig i överträdelsen eller det annars är sannolikt att den behöriga myndigheten inte effektivt ingriper i överträdelsen på grund av särskilda omständigheter.