ILMOITUSPROSESSI


Ilmoita havainnoistasi ensisijaisesti sen organisaation sisäiseen ilmoituskanavaan, jonka toiminnassa epäilty väärinkäytös on tapahtunut. Näin osaltaan turvaat oikeutesi lainmukaiseen suojeluun.

Lain mukaan ilmoittamisen tulee olla mahdollista kirjallisesti tai suullisesti, mutta voi myös olla, että ilmoittaminen on mahdollistettu molemmin tavoin. Ilmoituksia voidaan ottaa vastaan esimerkiksi postitse, verkkosivulla tai puhelimessa, mutta edellyttäen, että ilmoittajan henkilöllisyyden luottamuksellisuus turvataan.

Kuvassa havainnollistetaan ilmoituksen käsittelyn prosessia


Ilmoituksen tekemisen jälkeen, ilmoittajan tulee saada vastaanottoviesti ilmoituksesta seitsemän (7) vuorokauden kuluessa. Tämän jälkeen alkaa ilmoituksen varsinainen käsittely.

Laki edellyttää, että vain organisaation erikseen nimeämät henkilöt ovat oikeutettuja käsittelemään ilmoituksia. ilmoitusten käsittelyn tulee olla puolueetonta ja riippumatonta. Ilmoituksen käsittelyvaiheen tarkoituksena on selvittää ilmoituksen oikeellisuutta ja paikkansa pitävyyttä. Tässä vaiheessa saatetaan olla yhteydessä ilmoittajaan, haastatella muita henkilöitä ja kerätä aineistoa eri tietolähteistä, jonka jälkeen tehdään johtopäätöksiä siitä, onko rikkomusta tapahtunut ja miten siihen puututaan. Ilmoittajan tulee saada tieto viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa tieto siitä, mitä toimenpiteitä ilmoituksen perusteella on suoritettu tai suunnitellaan suoritettavan.