MUUT ILMOITUSKANAVAT

 

Ilmoittajansuojelulainsäädännössä on huomioitu myös muita ilmoituskeinoja. Muita ilmoitustapoja ovat esimerkiksi ilmoituksen tekeminen oikeuskanslerinviraston ulkoiseen ilmoituskanavaan taikka asianmukaiseen EU:n toimielimen tai laitoksen ilmoituskanavaan.


Oikeuskanslerinviraston keskitetty ulkoinen ilmoituskanava

Oikeuskanslerinvirasto toimii ilmoittajansuojelun keskitettynä ulkoisena ilmoituskanavana. Ilmoitus väärinkäytöksestä on mahdollista tehdä oikeuskanslerinviraston keskitettyyn ulkoiseen ilmoituskanavaan, jos ilmoittajansuojelulain yleiset edellytykset täyttyvät ja sen lisäksi:

  • ilmoittajalla ei ole mahdollisuutta tehdä ilmoitusta sisäiseen ilmoituskanavaan
  • ilmoittajalla on perusteltu syy uskoa, että sisäisen ilmoituksen perusteella toimenpiteisiin ei ole ryhdytty määräajassa tai sen perusteella rikkomiseen ei voida puuttua tehokkaasti tai
  • ilmoittajalla on perusteltu syy uskoa olevansa vaarassa joutua vastatoimien kohteeksi ilmoituksen johdosta.

Oikeuskanslerinvirasto siirtää ilmoituksen toimivaltaiselle viranomaiselle eikä itse tutki ilmoituksia. Toimivaltainen viranomainen on viranomainen, jonka tehtäväksi väärinkäytöksien valvonta ja niitä koskevien ilmoitusten käsittely lainsäädännön mukaan kuuluu. Lue aiheesta lisää oikeuskanslerinviraston verkkosivuilta.

Muut ilmoitustavat

Ilmoittajansuojelulaki täydentää muuta voimassa olevaa lainsäädäntöä liittyen eri viranomaisten ilmoituskanaviin ja ilmoitusten käsittelyyn, kuten esimerkiksi Finanssivalvonnan tai rahanpesun selvittelykeskuksen ilmoituskanaviin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos ilmoittamisesta suoraan viranomaisen ylläpitämään ilmoituskanavaan on erikseen säädetty muualla laissa, niin tällaiseen ilmoituskanavaan voi ilmoittaa suoraan tekemättä ilmoitusta ensin oman organisaation sisäiseen ilmoituskanavaan.

Ilmoitus voidaan tehdä suoraan myös asianmukaisille EU:n toimielimille tai laitoksille ilmoittajansuojeludirektiivin soveltamisalaan kuuluvista rikkomisista. Komissiolla ja joillakin unionin elimillä ja laitoksilla, kuten Euroopan petostentorjuntavirastolla (OLAF), Euroopan meriturvallisuusvirastolla (EMSA), Euroopan lentoturvallisuusvirastolla (EASA), Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisella (EAMV) ja Euroopan lääkevirastolla (EMA), on käytössä ilmoituskanavia, joiden kautta ne ottavat vastaan soveltamisalaan kuuluvia rikkomisia koskevia ilmoituksia.

Tiedon julkistaminen

Pääsääntöisesti tiedon julkistaminen tulee ilmoittajansuojelulain soveltamisen kannalta kyseeseen vain harvinaisissa ja poikkeuksellisissa tilanteissa.

Rikkomista koskevan tiedon julkistaminen on mahdollista silloin,

  • jos ilmoittaja on tehnyt ilmoituksen lain mukaisesti oikeuskanslerinviraston keskitettyyn ilmoituskanavaan tai toimivaltaiselle viranomaiselle ja ilmoittajalla on perusteltu syy uskoa, ettei toimivaltainen viranomainen ole ryhtynyt selvittämään ilmoituksen oikeellisuutta laissa säädetyssä määräajassa.
  • jos ilmoittajalla on perusteltu syy uskoa, että rikkominen voi aiheuttaa yleiseen etuun kohdistuvan välittömän ja ilmeisen vaaran tai jos viranomaiselle ilmoittaminen voi aiheuttaa vaaran vastatoimien kohteeksi joutumisesta.
  • jos ilmoittajalla on perusteltu syy uskoa, että toimivaltainen viranomainen on osallisena rikkomisessa tai on muutoin todennäköistä, että toimivaltainen viranomainen ei puutu rikkomiseen tehokkaasti asiaan liittyvien erityisten olosuhteiden vuoksi.