Lahjat ja edut – ohjeita virkamiehille
Virkamiehen täytyy harkita kaikenlaisten etujen vastaanottamista huolellisesti. Jos etu voisi edes teoriassa vaikuttaa hänen päätöksiinsä, sen vastaanottaminen vaarantaa kansalaisten luottamuksen julkishallintoon.
Kun toimit virkamiehenä, henkilökohtainen etusi ei saa milloinkaan vaikuttaa päätöksiisi. Siksi sinun täytyy harkita huolellisesti lahjojen ja muiden etujen vastaanottamista. Vaikka antajalla olisi vilpittömät tarkoitusperät, etu voi vaarantaa puolueettomuutesi ja riippumattomuutesi.
Pelkän rahallisen arvon perusteella ei voi arvioida, onko jokin etu kielletty. Ensisijaisena arviointikriteerinä on se, voiko edun vastaanottaminen vaarantaa kansalaisten luottamuksen sinuun tai edustamaasi viranomaiseen.
Luottamus voi vaarantua, vaikka etu ei todellisuudessa vaikuttaisikaan toimintaasi – ulkopuolisten silmin se saattaa kuitenkin näyttää siltä.
Esimerkiksi näissä yhteyksissä sinun on varminta kieltäytyä kaikista eduista:
- valvonnat ja tarkastukset
- hankinnat
- päätökset palveluiden järjestämisestä.
Julkisen sektorin lahjonta on tyypillinen esimerkki korruptiosta ja sen haitoista. Julkisen sektorin lahjontaa koskevilla säännöksillä pyritään estämään asiattomat vaikuttamisyritykset.
Jos sinulle tarjotaan lahjaa tai etua
Kun arvioit tarjotun edun hyväksyttävyyttä, ota huomioon
- edun mahdollinen vaikutus päätöksiisi
- asemasi organisaatiossa
- tehtävänkuvasi
- edun laatu ja toistuvuus
- tilanne ja olosuhteet.
Esimerkiksi pitkäaikaisissa yhteistyösuhteissa on tavallista osoittaa vastavuoroista vieraanvaraisuutta. Myös näissä tapauksissa etujen on kuitenkin oltava tarkoituksenmukaisia, tavanomaisia ja kohtuullisia.
Voit arvioida tilannetta myös seuraavien kysymysten avulla:
- Miksi sinulle tarjotaan tällaista etua?
- Millaisista motiiveista ottaisit edun vastaan?
- Miltä asia näyttäisi julkisuudessa?
Voit kysyä lisäksi esimiehesi mielipidettä. Muista kuitenkin, että vaikka etu olisi esimiehesi mielestä hyväksyttävä, se ei vapauta sinua rikosoikeudellisesta vastuusta. Käytä siis aina myös omaa harkintaasi.
Jos tapaus on epäselvä, älä ota etua vastaan. Esimerkiksi lounaan voi maksaa itse, ja viihteellisen matkan tilalle voi yleensä järjestää arkisemman kokouksen.
Tapausesimerkkejä: hyväksyttävää vai ei?
Voit osallistua julkisella, yksityisellä tai järjestösektorilla toimivan yhteistyötahon kustantamalle, tavanomaiselle ja kohtuulliselle lounaalle.
Jos toimit luennoitsijana, voit osallistua tavanomaiselle lounaalle koulutustilaisuuden yhteydessä.
Älä osallistu lounaalle, jos virastossasi on hiljattain ollut vireillä, on paraikaa vireillä tai on tulossa vireille yhteystyötahoa koskettava asia ja ulkopuolinen voi ajatella sinun olevan asemassa, jossa pystyit tai pystyisit vaikuttamaan asian käsittelyyn.
Pääsääntö on, että oma virastosi vastaa kuluista, jotka johtuvat matkoistasi esimerkiksi yhteistyötapaamisiin tai koulutustilaisuuksiin. Muiden tahojen tarjoamat ja kustantamat matkat voivat vaarantaa luottamuksen viranomaistoimintaa kohtaan.
Seuraaviin matkoihin ei yleensä liity luottamusta vaarantavia tekijöitä:
- toisen viraston maksamat matkat
- EU:n toimielinten maksamat matkat
- pohjoismaiseen viranomaisyhteistyöhön liittyvät matkat
- matkat kansainvälisten järjestöjen kokouksiin ja seminaareihin
- matkat, jonka kustannukset virasto perii ulkopuoliselta taholta esimerkiksi maksuperustelain mukaisesti.
Muissa tapauksissa voit harkita ulkopuolisten kustantamien virkamatkojen hyväksyttävyyttä esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Mikä on ulkopuolisen tahon rooli suhteessa viranomaiseen?
- Miksi valtionhallinnon ulkopuolinen taho kustantaa virkamatkoja tai muita etuja?
- Minkä arvoisia matkat tai edut ovat?
- Voivatko ne vaikuttaa puolueettomuuteesi virkatehtävien hoidossa?
- Liittyykö matkaan kestitystä tai muuta oheistarjontaa?
- Jäätkö kiitollisuudenvelkaan?
- Mitä ulkopuolinen taho odottaa sinulta tai edustamaltasi viranomaiselta?
- Onko kysymyksessä kilpailuasetelma?
Jos toimit itse kouluttajana, koulutustilaisuuden järjestäjä saattaa tarjoutua korvaamaan matkakustannukset ja mahdollisen majoituksen. Tarjouksen voi hyväksyä vain, jos matkustuksen taso ei ylitä tavallista virkamatkojen tasoa. Huolehdi, että kulukorvauksista tehdään asianmukainen merkintä matkasuunnitelmaan ja -laskuun.
Virkamiehen velvollisuudet ulottuvat myös vapaa-aikaan. Matkaa ei voi tehdä hyväksyttävämmäksi niin, että sen ottaa vastaan niin sanotusti yksityishenkilönä.
Voit osallistua yhteistyökumppanin toimintaan liittyviin juhliin, joihin on kutsuttu sidosryhmien edustajia. Se on kohteliasta ja perusteltua. Esimerkkejä tällaisista tilaisuuksista ovat juhlat, jotka järjestetään tasavuosia täyttävän toiminnan tai uusien toimitilojen kunniaksi.
Harkitse huolellisesti, voitko osallistua ulkopuolisen tahon kustannuksella esimerkiksi kulttuuri- tai urheilutapahtumaan, johon normaalisti joutuu ostamaan pääsylipun. Hyväksyttävää se saattaa olla esimerkiksi silloin, jos
- olet itse aktiivinen jäsen edun tarjoavassa järjestössä
- kyseessä on puolisosi työnantajan tarjoama, työntekijöiden perheille tarkoitettu virkistystilaisuus
- tapahtuma on osa yhteistyötahon järjestämää yhteistyötapaamista ja sijoittuu esimerkiksi kokousten väliin tai niiden jälkeen.
Sinulla on virkamiehenä aina oikeus ja mahdollisuus kieltäytyä lahjasta, jota sinulle tarjotaan viranhoidon yhteydessä.
Yksityishenkilöiltä tai yrityksiltä voit ottaa vastaan ainoastaan vähäarvoisia mainos- tai muita lahjoja.
Hyväksyttävää ja kohteliasta lahjan vastaanottaminen voi olla silloin, jos esimerkiksi täytät pyöreitä tai jäät eläkkeelle. Kohtuullinen lahja on arvoltaan samaa suuruusluokkaa kuin lahja, jonka voisit saada työnantajaltasi tai työyhteisöltä.
Lisätietoa lahjoista ja eduista muualla verkossa
Kuntaliitto: Kunnallishallinnon ohje vieraanvaraisuudesta, eduista ja lahjoista
Valtiovarainministeriö: Valtionhallinnon ohje vieraanvaraisuudesta, eduista ja lahjoista (pdf)
Valtiovarainministeriö: Valtionhallinnon ohje ulkopuolisten tahojen kustantamista matkoista (pdf)